רפואה ציבורית מול רפואה פרטית

דיון זה הוא אחד מהחמים ביותר בעולם, והפך לאחד מהחמים בישראל על-רקע שביתת הרופאים, והשיח הציבורי העז על מחירי הבריאות ומוצרי הבריאות.

הרפואה הציבורית היא הנוהג בישראל, ורוב הטיפולים הבריאותיים בישראל נעשים עדיין בקופות החולים תחת ביטוח הבריאות הממלכתי המחייב כל אזרח מדינת ישראל.

מדינות רבות בעולם נוטות יותר ויותר לעבר הרפואה הפרטית, שלרוב מייקרת בהרבה את הטיפול הרפואי, שכן התשלום לא מסתמך על קופה כללית ציבורית, אלא על ההון הפרטי של כל מטופל ומטופל.

בדיון על רפואה ציבורית מול רפואה פרטית עולות שאלות רבות בנושאי כלכלה, הון, ריכוזיות, אחריות ציבורית קהילתית, הפרט מול הסביבה, ושאלות של מוסר ואתיקה.

יתרונות וחסרונות: רפואה ציבורית מול רפואה פרטית

כאשר בוחנים רפואה ציבורית מול רפואה פרטית מגלים כי במקומות בהן ישנה הרפואה הציבורית, לעומת הרפואה הפרטית, יותר חולים יגיעו למרפאות ביותר סיטואציות. הסיבה המיידית היא כמובן העלות, שכן במידה ואנחנו מבוטחים בביטוח בריאות ולא נאלצים לשלם בכל פעם שאנו רואים רופא, הרי שלא נחשוב פעמיים במידה ויעלה בנו חשש לבריאות שלנו.

כך הדבר ברפואה ציבורית, מול הרפואה הפרטית בה אנשים רבים שוקלים פעם ופעמיים לפני שהם ניגשים לרופא, מצב שעלול לעורר בעיות רבות ועומס לא רק ברמה האישית-בריאותית, אלא גם במישור הכלכלי-חברתי.

אנשים עלולים, ואף מוצאים את עצמם נמנעים מפגישה עם רופא פרטי מפאת חוסר במשאבים, ועם הזמן התופעות הגופניות שלהם עלולות להחריף, ולהוביל לאובדן כושר עבודה, ולו לתקופה קצרה. תופעה נפוצה זו מובילה לפגיעה בכלכלה, הנמדדת במאות מיליונים מדי שנה במדינות בהן הרפואה הפרטית נפוצה מול הרפואה הפרטית, למשל בארצות-הברית

שאלות של מוסר ברפואה

אדם הסובל מבעיה רפואית, מוטב לו יפגוש רופא ויזכה לטיפול. רוב האנשים מחזיקים באמונה זו, ואף אחד לא היה רוצה לראות קרוב משפחה או חבר יקר בסבל מבעיה רפואית וללא היכולת להרשות לעצמו את הטיפול הנאות.

מעבר לכך, עניין הקפיטליזם והשאיפה למקסימום רווח מפריד לעיתים קרובות בין חולים לבין הרמיסיה וההחלמה, מצב אבסורדי של כפל אמונות בו מצד אחד אנו מאמינים בשוק החופשי ובחופש של חברות התרופות ומערך הרפואה לשאוף לרווחים, ומצד שני אנו מאמינים כי לכולם מגיע להיות בריאים.

במישור המוסרי רפואה ציבורית מול רפואה פרטית מעוררת דיונים רבים אצל רופאים, מטופלים, וחוקרים אקדמאים המתלבטים ומתחבטים בבעיה שנדמה שאין לה פיתרון.

About admin

Check Also

מה זה דיקור מי שפיר פרטי ולמי זה מתאים? 

אחד מהדברים הכי מרגשים שיכולים לקרות לך בחיים בתור אישה, זה להיות בהיריון, ועוד בהיריון …